torsdag 19 november 2015

Vita män undanbedes

Har du penis och är vit (man får förmoda "nordiskt" vit och inte exempelvis serbiskt eller chilenskt vit) diskvalificeras du från att arbeta på Nöjesguiden. I sin utlysta annons för nya skribenter skriver man klart och tydligt att vita män undanbedes att ansöka.

Jag har aldrig läst Nöjesguiden och bryr mig inte om tidningen. Däremot är detta värt att uppmärksamma, i och med att man i dagens Sverige uppenbarligen kan komma undan med att uttrycka sig på det här sättet.

Vita män kan man inte bara skämta om och skratta åt att vi blir upprörda - man kan även helt öppet diskriminera oss då vi bär på någon typ av historisk arvsynd, och förtjänar att straffas för den. För det är ju givetvis mitt och mina kontemporära likars fel att Europa ägnade sig åt slavhandel eller att kvinnor i stor utsträckning var hemmafruar förr i världen. Vi är kort och gott talibaner, för att citera en framstående svensk politiker.

Lika fel att framföra budskapet att svarta eller gula kvinnor ej är välkomna måste det vara att deklarera att vita män icke göre sig besvär. Var gömmer sig en gång som denna alla som hävdar att vi alla är lika och olika? Kan man verkligen inte vara rasist eller sexist åt andra hållet?

Idag torsdag ser jag att Nöjesguiden tycks ha noterat kritiken, och man har valt att ändra formuleringen en aning. Numera heter det att "alla självklart är välkomna" att skicka in en ansökan. Man har dock just nu en övervikt av manliga vita skribenter, och strävar efter mångfald och bred representation. Där ser man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar