onsdag 28 oktober 2015

Fel att mörka


Migrationsverket kommer i fortsättningen att hålla tilltänkta asylboenden hemliga för allmänheten. Detta sedan ytterligare fastigheter brunnit den senaste tiden, varav ett par stycken under natten till idag. Bland annat Umeå kommun har redan tidigare valt att mörka planerade asylanläggningar.

Fast man vill väl så blir det fel. Medborgarna i Sveriges kommuner måste ha rätt att bli delgivna information av denna typ, som så påtagligt förändrar ett samhälle. Jag måste få veta om ett asylboende planeras nära mitt hem, eller i anslutning till det dagis där mina barn går, eller där mina föräldrar sitter på hemmet.

I parken bredvid vårt hus planeras en fullstor fotbollsplan sedan något år tillbaka. Jag är inte alls positiv till den, då en 11-mannaplan kommer innebära väsentligt ökad biltrafik, mindre grönska och träd, mer nedskräpning och ståhej. Fast det är ett losing battle så har jag ändå försökt engagera mig mot planerna. Trots att jag ju älskar fotboll.

I vilket fall som helst har de boende i området delgivits information och en tidsram för att möjligen kunna påverka politikerna. Det har inte bara helt plötsligt börjat byggas. Och det är så det måste gå till.

Allmänheten, som ju till 99,9 procent inte ens tänker tanken att tutta eld på byggnader, förtjänar att få veta vad kommunerna ute i landet planerar. Asyl- och invandringspolitiken är ett känsligt ämne som oroar väldigt många. Att helt sonika gå över deras huvuden och ta ifrån dem deras möjligheter att säga sitt är ingen vidare positiv demokratisk utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar