torsdag 8 oktober 2015

Vi kämpar på tillsammans

- Och om det faktiskt inte längre går, vad gör vi då?

- Är Anders Danielsson helt plötsligt landsfader i gamla Svedala och den som manar folket till samförstånd och gemenskap?

- Är detta den enda lösning man kan tänka sig från regeringens och myndigheternas sida?

- Ska svenska ungdomar inte längre få idrotta?

- Är "ta ansvar" månne den mest slitna och verklighetsfrånvända klyschan genom tiderna?

- Om landet till ytan inte är fullt, som Reinfeldt sade, varför måste man ens skicka ut nedanstående pressmeddelande från Migrationsverkets sida?

- Finns det verkligen inte någon typ av tak på vad Sverige kan klara av?

http://www.migrationsverket.se/download/18.27485d6514fa83199cf1ea3/1444218702207/Appellen.pdf

6 kommentarer:

  1. Nu har du två inlägg om migrationsdebatten. Vad folk sällan diskuterar är ur detta perspektiv: Invandring kontra välfärdsstaten.
    Jag är för invandring, hur mycket som helst.
    Jag är emot den stora "välfärdsstat" vi har nu.
    Jag inser att det är omöjligt att ta emot så många migranter som vi gör nu, givet den välfärdsstat vi lever i, och alla sociala skyddsnät mm. som därmed måste tillhandahållas.
    Jag förespråkar en nedskärning i alla de "rättigheter" vi har, och därmed en uppgradering av eget ansvar.
    Via den doktrinen kan vem som helst få komma hit, bo, arbeta leva. Men de kan inte räkna med att få(!) en massa saker, som ersättningar i all oändlighet, subventionerade boenden mm.

    Invandring och välfärdsstat är på kollisionskurs. Därav vänsterns och LO:s devis, gärna invandring, bara de inte arbetar. (Då en utbyggd arbetskraft kan leda till lönesänkningar. Det är då bättre att ha brist på arbetskraft och höga löner)

    Vad säger du?

    SvaraRadera
  2. Det finns kulturella, historiska och sociala värden som jag tror skulle gå förlorade till följd av fri invandring, och vi skulle förmodligen få se ytterligare splittring av samhället. I det avseendet är jag emot. Däremot är jag även emot den stora välfärdsstaten.

    Rättigheter, ja. För de som emigrerade till USA från Sverige för 100-150 år sedan handlade det om rätten till tre saker: liv, frihet, och att få leva på de pengar man själv tjänade. Vi kan väl konstatera att situationen är en annan i Sverige idag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I ditt andra stycke beskriver du den situation jag gärna skulle se i Sverige idag. En öppen och fri invandring, byggd på eget ansvar.

      Angående kulturella och historiska värden håller jag inte med. Jag tror att människor själva kan föra dessa vidare, och bevara dem. Vi måste skilja på nation och stat. Sverige har länge varit en nationalstat, alltså en stat baserat på en nation/ett folk. Jag tror på den amerikanska idén. En stat, med ett folk som, oavsett bakgrund, ställer upp på en nationell idé. Jag tror på kulturella värden som är övergripande "folkliga" värden. Och på det viset kan invandring och ses som en tillgång på andra kulturella värden.

      Summa kardemumma. Jag är inte ett dugg rädd för att vi ska förlora några kulturella eller historiska värden, inte på grund av invandring i alla fall. Och jag tror på ett samhälle som binder samman sitt folk, inte på grund av etnisk eller religiös bakgrund, utan via antagna moraliska och etiska principer. Som i USA. (Eller snarare, som USA en gång varit, tills landet mer och mer glider åt det västeuropeiska välfärdshållet, och därmed skrik och rop på hjälp när fler människor vill leva i samma frihet som de själva).

      Radera
    2. och nu när jag läser ovanstående hittar jag massa syftningsfel etc. jag borde bli bättre på att läsa igenom innan jag publicerar. Hoppas du förstår min mening i alla fall. :)

      Radera
  3. Sedan finns ju en utbredd uppfattning att USA är världens bästa land, och att man är stolt amerikan var man än härstammar ifrån. USA ska man göra sig förtjänt av genom hårt arbete och laglydighet. USA är det skinande föredömet. USA står man upp för. Således måste man som invandrare anpassa sig och låta sig uppslukas av nationens värden.

    I Sverige är...återigen...situationen en annan.

    SvaraRadera
  4. Ja precis. Det är exakt det som är ett så tydligt exempel på att invandring inte alls behöver splittra ett samhälle. Tvärtom.

    Jag håller med om att situationen i Sverige är annorlunda. Jag anser att den borde sträva efter att likna USA:s (åtminstone USA:s ursprung eller strävan) sätt att se på invandring.
    Kom hit. Vi antar sedan att du kom hit på grund av de lagar vi har här, och vill följa dem. Varsågod. Lev ditt liv.

    Det är ett praktexempel på en kultur, dem amerikanska kulturen, som står över andra kulturer. Den verkar som en enande kraft. Och den amerikanska kulturen bygger(!) på invandring.

    Varför inte försöka efterlikna detta i Sverige istället för att skruva tillbaka tiden till folkhemmet och stänga gränserna?

    SvaraRadera